Emissievrij opladen onderweg

Land Rover schakelt over op emissievrij opladen onderweg met eerste energieopslagsysteem dat gebruik maakt van oude Range Rover accu’s.

Land Rover is een samenwerking aangegaan met Allye Energy, een start-up op het gebied van energieopslag, om een nieuw Battery Energy Storage System (BESS) te ontwikkelen dat onderweg stroom levert zonder uitstoot.

Een enkel Allye MAX BESS bevat zeven hergebruikte Range Rover en Range Rover Sport Electric Hybrid (PHEV) accupakketten. Die worden eenvoudig uit de voertuigen verwijderd en in aangepaste rekken geplaatst, zonder onnodige extra verwerking. Volledig opgeladen kan elk BESS 270 kWh energie opslaan, genoeg om een gemiddeld gezin bijna een maand van stroom te voorzien*.

Het BESS, dat als eerste werkt met hergebruikte Range Rover accu’s van JLR, kan tot negen Range Rover Electric Hybrids tegelijk opladen en is ontworpen om eenvoudig zelf te worden opgeladen door het aan te sluiten op elke CCS-geschikte voertuiglader met dezelfde ingang als JLR’s bestaande aanbod van PHEV’s en BEV’s. Bovendien kan het dankzij de multi-input connectiviteit via powerlock-aansluitingen worden aangesloten op hernieuwbare energie op vaste of niet-netgekoppelde locaties.

Het MAX BESS kan worden gebruikt ter vervanging van dieselgeneratoren, waar de auto-industrie van oudsher op vertrouwt, voor de stroomvoorziening van niet-netgekoppelde voertuiglanceringen, evenementen en voertuigtests in afgelegen gebieden. Het ingenieursteam van JLR maakt als eerste gebruik van het nieuwe BESS, dat emissievrije energie levert tijdens het testen van de nieuwe Range Rover Electric, die later dit jaar op de markt komt.

De gemiddelde dieselgenerator verbruikt 16 liter brandstof per uur, wat overeenkomt met een dagelijks totaal van 129,12 kg CO2 voor drie uur gebruik***. Het ingenieursteam van JLR zal het BESS gebruiken om meer dan 1.000 testuren lang stroom te leveren. Zo wordt in de loop van een jaar meer dan 15.494 kg CO2 bespaard – gelijk aan een passagier die zeven retourvluchten van Londen naar New York maakt.

Het veelzijdige BESS weegt minder dan 3,5 ton, en kan dus volledig mobiel of stationair zijn, om energieopslag te bieden aan retailers of locaties van JLR. Dit zou JLR’s netwerk van meer dan 3.000 retailers helpen om beter gebruik te maken van hernieuwbare energie, zoals zonne-energie, en om als energiebuffer te dienen ter ondersteuning van snelladen op plaatsen waar de lokale netaansluiting mogelijk beperkt is. Het systeem zal ook commercieel beschikbaar zijn voor gebruik buiten JLR.

Als onderdeel van zijn Reimagine-strategie investeert JLR 15 miljard pond in elektrificering door een uitgebreid EV-ecosysteem op poten te zetten. Hierbij wordt ook gekeken naar de volledige levenscyclus van EV-accu’s, een van de nieuwe circulaire bedrijfsmodellen die JLR onderzoekt op het gebied van energieopslag en daarbuiten.

Een voorbeeld van hoe het BESS in de praktijk wordt ingezet bij de ontwikkeling van de Range Rover Electric, zijn de duurtesten van het ingenieursteam op afgelegen locaties in het terrein, waar enkel beperkte stroomaansluitingen beschikbaar zijn die alleen langzaam opladen mogelijk maken. De ingenieurs kunnen het BESS tijdens het testen ‘bijtanken’ met een beperkte stroomtoevoer en de stroom vervolgens overbrengen naar de Range Rover Electric via snelladen vanuit het BESS, veel sneller dan wanneer de auto rechtstreeks via netvoeding wordt opgeladen. Door op deze manier te werken, kan het testen veel sneller worden afgerond dan normaal mogelijk zou zijn.

De accu’s van JLR zijn ontworpen volgens de strengste normen en kunnen veilig worden ingezet in energiearme situaties zodra hun conditie niet meer voldoet aan de eisen voor elektrische voertuigen, waarbij meestal een restcapaciteit van 70-80% overblijft.  Na dergelijk hergebruik zal JLR de accu’s recycleren, zodat de grondstoffen kunnen worden teruggewonnen voor hergebruik als onderdeel van een echte circulaire economie.